House müzik yapmayı bilmek her elektronik müzik prodüktörü için değerli bir
beceridir. House müzik, adını aldığı günden bu yana sürekli bir değişim içindeydi. Bu nedenle çok fazla stil ve alt türe ayrıldı.
Hangi alt türünü dinlerseniz dinleyin, house müzik hala eğlenmek ve dans pistlerini doldurmak için en iyi türlerden biridir. Kulüplerde ve radyolarda bu kadar sık görülmesinin nedenlerinden biri de budur.
Kendinizi house müzik ile ifade etmeyi ve binlerce kişinin beğenisini kazanacak bir house parçası üretmeyi hayal ediyor ama nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız endişelenmeyin.
Buradan ulaşabileceğiniz geçen haftaki yazımda elektronik müzik prodüksiyonu hakkında bilmeniz gereken genel maddelerden bahsetmiştim. Bu hafta ise biraz daha tür bazlı ilerleyip house müzik prodüksiyonunda bilmeniz gerekenleri sıralıyorum.
Bu basit adımları takip edip sonrasında yapacağınız alıştırmalar ile siz de kendi house parçanızı üretmeye başlayabilirsiniz.
Ayırt edici ve en temeldeki sağlam adımımızla başlayalım.
1 - Alt Tür Seçimi
House müzik birçok alt tür barındırır ve oldukça geniş bir terimdir. Bunun nedeni, house müzik 1970'lerde ortaya çıktıktan sonra çoğu tür arasında kendisine kolayca yer bulmasıdır.
Bunlara örnek verecek olursak :
Deep House
Future House
Tech House
Tropical House
Progressive House
Electro House
Disco House
Bass House
Peki bu yazıda hangisinden söz ediyoruz?
Bu alt türler birçok ortak özelliği paylaştığından, bu alt türlerin tümü için geçerli olan genel ipuçlarını ele alacağız.
Elbette seçtiğiniz alt tür üzerinde yoğunlaşmak ve tür karakteristiğini oluşturan şeyleri temel bileşenlerini ayırarak incelemeniz her zaman daha iyidir.
Örneğin, hem bass house hem de deep house 4/4 vuruş yapısı ile 120-124 arasında değişen bir BPM'e sahiptir.
Bass house, dubstepten etkilenen daha ağır lead ve bass seslerine sahiptir.
Öte yandan, deep house çok daha rahat bir yapıya sahiptir ve parçanın akışına odaklanır. Daha uzun bölümler, örneklenmiş vokaller ve harika bass hatları içerir.
Tercih ettiğiniz alt türü bulduktan sonra sıra bu ipuçlarını uygulamaya geldi. Bir sonraki adıma geçelim.
2- Referans Parçası
Kendi fark yaratan house parçanızı nasıl oluşturacağınızı öğrenmenin en etkili yolu, önce büyük sanatçıların bunu nasıl yaptığı hakkında bir fikir edinmektir.
İşte burada birinci sınıf sanatçıların proje dosyaları devreye giriyor. Proje dosyalarını inceleyerek, genel olarak öğrenmenizi hızlandırabileceksiniz, çünkü kullandığınız DAW içerisinde müziklerinin kulağa nasıl bu kadar inanılmaz geldiğini tahmin etmek için saatler harcamak zorunda kalmayacaksınız. .
Bunun yerine, her şeyin nasıl yapıldığını görebileceksiniz. Ayrıca kendi parçanız için bolca ilham alacağınızdan bahsetmiyorum bile.
Beğendiğiniz proje dosyasını bulduktan sonra kendi düzenlemelerinizi geliştirebileceksiniz.
İlk olarak, DAW içerisinde parçanızın her bölümünün başına işaretçiler ekleyerek farklı kısımlara ayırın. Duyduğunuz enstrümanları, parça ilerledikçe hangi elementlerin girip çıktığını not alabilirsiniz. Ne kadar çok öğe ayıklarsanız kendi parçanızı düzenlemeniz o kadar kolay olacaktır.
Kullanmış olduğunuz DAW proje içerisine bilgi metni eklemenize izin veriyorsa direkt olarak bu özellikten faydalanabilirsiniz.
3- Loop oluşturma
Daha önce dört veya sekiz barlık harika bir loop oluşturduğunuz ancak sonrasında bunu tam parçaya dönüştüremediğiniz oldu mu?
Bugün profesyonel olarak adlandırılan tüm müzik prodüktörleri de bir dönemler bu aşamadaydı.
Parçanızdaki drop veya verse kısmı için bir loop oluşturduğunuzu varsayalım. Bu döngü içerisinde kick/snare/clap, akor ilerlemesi, melodi, perküsyonlar, bas akışı gibi elementlerin çoğunun bulunması önemlidir.
Bunlara sahip olduğunuz zaman parçanın genel akışı hakkında bir fikir edinebilecek ve şarkının geri kalanını oluşturmuş olduğunuz loop üzerine inşa edebileceksiniz.
Seçmiş olduğunuz referans parça size bu konuda yol gösterici olacaktır. Eğer henüz seçtiğiniz bir referans parçası yoksa birçok house parçasının temel yapısını kullanabilirsiniz :
intro - verse1 - build1 - drop1 - break - verse2 - build2 - drop2 - outro
Burası, referans parçanızdaki notasyonlara dayanarak parça boyunca döngünüzün temel öğelerini atamaya başladığınız yerdir.
Yalnızca bir piyano akoru ilerlemesine sahip olsanız bile, o akor ilerlemesini izleyen pad'ler, synth'ler veya diğer öğeler olduğunda kopyaladığınızdan emin olun. Enstrümanları değiştirecek ve daha sonra varyasyonlar ekleyeceksiniz.
4. Sample Seçimi
Bunu daha önce defalarca duymuş olabilirsiniz, ama işte bir kez daha geliyor. Parçanızı profesyonel ve cilalı hale getirmek için kaliteli sample'lar bulmanız gerekiyor!
Yüksek kaliteli sample'lar, mastering konusunda önde başlamanızı sağlayacak ve parçanızın genel kalitesini artıracaktır. Miks aşamasında ne kadar iyi olursanız olun, gerçekten düşük kaliteli bir sample'ı cilalamak sizi zorlayacaktır!
Başlamak için doğru sample'a sahip olduğunuzda, diğer türlerden örnekler ödünç almaktan ve deney yapmaktan korkmayın.
5- Sidechain
House müzik parçalarında duyduğunuz şişirme efektine aşina mısınız? Buna sidechain denir ve house müziğin temel bileşenlerinden biridir.
Side chaining, bir efektin alternatif bir ses parçası tarafından tetiklendiği bir tekniktir. Bu durumda, kick tarafından bir kompresör tetiklenir, bu nedenle her kick vurduğunda kompresör kicke yer açmak için parçanın sesini azaltır.
Sıkıştırma eşiğini ne kadar düşürürseniz, o kadar fazla "ducking" elde edersiniz ve bu da bir şişirme etkisine neden olur. ''Ducking'' sunucuların program sunarken söylediklerinin anlaşılması için arka planda üretilen sesin belli bir oranda kısılmasıdır. Bunu bizim durumumuza direkt olarak uyarladığınızı düşünüyorum.
Bu etkiyi sidechain girişi olan herhangi bir stok kompresör ile elde edebilirsiniz.
Parçanıza uygulamanız gerekebilecek bir başka kullanışlı sidechain ipucu ise, kick çalmıyorken bile şişirme efektini uygulamaktır. Bu durumda, bir "ghost" sidechain kaynağı oluşturmanız gerekir.
6- Snare/Clap Dengelemesi
Hala ''loudness war'' olarak bilinin ses yüksekliği savaşının ortasındayız, bu nedenle parçanızın diğer parçaların yanında çalınırken öne çıkmasını istiyorsanız, projeyi yüksek sesle yapmak çok önemlidir.
Bu, parça için bir snare veya clap seçtiğinizde, belirli dinamiklerin farkında olmanız gerektiği anlamına gelir. Baskın bir geçişe sahip bir snare/clap seçerseniz, parçanızda öne çıkmasını istediğiniz ana unsur olan kick vuruşunu engelleyecektir.
Ayrıca, iki geçişi tam olarak vuruşta hizalarsanız, limiter'a daha fazla çarpacak ve bozulma olmadan daha yüksek sesli bir miks elde etmenizi sınırlayacaktır.
Ancak, bunun için kolay bir düzeltme var. Ya güçlü bir başlangıç geçişi olmayan bir sample seçin ya da seçtiğiniz snare'i manuel olarak dengeleyin. Bu, kick gibi tam vuruşlarda devreye girmemesi içindir.
Bunu yaparak, limiter'ın o kadar çok çalışmadığını fark edeceksiniz ve bozulma olmadan daha yüksek sesle çalıştırabileceksiniz!
7- Katmanlama ( Layer )
Çoğu zaman house parçalar miksajda çok fazla unsur içermez ve minimal görünür, ancak yine de kulağa tam ve karmaşık gelebilir. Sadece birkaç element ile böyle cilalı bir miksi nasıl elde edeceğinizi merak ediyor olabilirsiniz.
İşin sırrı şu ki, yapımcılar çoğu zaman siz fark etmeden sesleri bir araya getirip katmanlıyorlar. Bu, benzersiz sesler elde etmek ve frekans spektrumunu tek bir enstrümanın yapamayacağı şekilde doldurmak için harika bir numara.
Yine de bu tekniğe dikkat etmelisiniz, çünkü yanlış sesleri bir araya getirmek miksinizi bulandırabilir ve eskisinden daha kötü ses çıkarabilir.
Sesleri katmanlarken atmanız gereken bazı adımlara bakalım. Bir lead sesi üzerinden gidelim.
İlk olarak, ana lead sesinizi seçin. Bu yaygın katman olacaktır. Önceden ayarlanmış veya sıfırdan yapılmış olabilir. Sadece sevdiğiniz bir ses olduğundan emin olun.
Diyelim ki o sesin atak kısmını sevmiyorsunuz. Bu durumda, sesinizin geçişini iyileştirmek için bir pluck ses katmanlayabilirsiniz.
Yeni katmanda, ihtiyacınız olmayan frekansları kestiğinizden emin olun. Ayrıca, reverb ve diğer efektleri kaldırın. Tamamen bittiğinde sesin katmanlarını bir bütün olarak işlemek daha iyidir.
8- Limiter Kullanımı
Parçanızı bitirdiğinizi, mastering yapacağınızı veya bir mastering mühendisine göndermek için sabırsızlandığınızı hayal edin.
Tam da burada parçanızın son halini duyduğunuzda bir şeylerin yanlış olduğunu hissedebilirsiniz.
Bunun nedeni, bir limiter ile bir parçaya sert müdahalede bulunursanız, bazı sesler otomatik olarak beklediğinizden daha fazla etkilenecektir.
Örneğin, kick eskisi kadar keskin gelmeyebilir veya miksiniz yankılarla karışabilir.
Drop, parçanın diğer bölümleri kadar yüksek ses çıkarmayabilir.
Bir limiter çalıştırdığınızda belirli seslerin nasıl etkilendiğini duymak için ara sıra açıp kapatmalısınız. Bu şekilde, master aşamasından sonra miksinizin nasıl olması gerektiği konusunda da kabaca bir fikir edinebilirsiniz.
Bu, özellikle limiter'a ilk çarpacak öğeler için yararlıdır. Örneğin, house müzikte bunlar kick, snare ve bass olacaktır.
Bazı kick'ler limiter ile birlikte kullanıldıklarında, dinamikleri ve çıkardıkları sesleri tamamen değiştirir. Bu nedenle, bir sonraki parçanız için hangi kick sample'ı kullanacağınızı seçerken bunu aklınızda bulundurmalısınız.
9- Mono duyum kalitesi
Kulüplerde çalınması amaçlanan parçaları üretirken, miksinizin mono olarak iyi duyulduğundan emin olmanız önemlidir. Bunun nedeni, çoğu kulüp sisteminin mono olmasıdır.
Bir DJ büyük bir kalabalığın önünde parçanızı çalarsa, gerçekten amatör bir ses karışımına sahip olma riskini almak istemezsiniz.
Bu sorunu önlemek için dikkat edebileceğiniz kolay bir çözüm var. Parçanızdaki tüm öğelerin iyi dönüştürüldüğünden ve etkisini kaybetmediğinden emin olmak için üretim süreciniz boyunca projenizi mono olarak sık sık kontrol edin.
Peki daha kontrol etmeden bile, parçalarınızın mono olarak iyi ses çıkarmasını nasıl sağlarsınız?
İyi bir kural, kick ve bass elementlerini her zaman monoda tutmaktır. 120 Hz'in altındaki hemen hemen her şey mono olarak tutulmalıdır.
Ayrıca parçanın diğer öğelerinin mono özelliği açıldığında nasıl duyulduklarını kontrol edin. Genellikle, yüksek kaliteli enstrümanlar ve sample'lar her durumda iyi ses çıkaracak şekilde yapılır. Ancak, iki kez kontrol etmek her zaman daha iyidir.
Kendinizi prodüksiyonunuzun sonunda, soruna neden olan tek sesi tüm parça içinde arıyor halde bulmak istemezsiniz.
Sonuç
Artık house müzik prodüksiyonu için bu temel ipuçlarını kavradığınıza göre, bir sonraki parçanızda bu teknikleri test etmenin zamanı geldi.
Nelerden bahsettiğimizi tekrar edelim :
• İlgili bir alt tür seçmek
• Referans parçaları
• Looptan parça inşa etmek
• Doğru sample seçmek
• Sidechain ipuçları
• Clap / Snare dengelemek
• Sesleri katmanlamak
• Limiter ile çalışmak
• Monoda iyi duyurmak
Okuduğun için teşekkürler.
Aşağıda bulunan karta tıklayarak sosyal medya hesaplarıma ulaşabilirsin.
Görüşlerini belirtmenden mutluluk duyarım.
house müzik prodüksiyonu, house müzik ipuçları, house müzik prodüksiyon ipuçları, house müzik nasıl yapılır, house müzik alt türleri nelerdir, deep house kaç bpm, bass house kaç bpm, referans parçası nedir, nasıl referans parçası seçilir, bir parçadan nasıl referans alınır, daw proje dosyaları, daw proje dosyaları nasıl bulunur, nasıl loop oluşturulur, looptan şarkı nasıl yapılır, house parçaların yapısı nasıldır, nasıl sample seçmeliyiz, house müzikte sample nasıl kullanılır, house müzik sample, kaliteli sample nasıl bulunur, sidechain nedir, sidechain ipuçları, sidechain nasıl kullanılır, ducking nedir, şarkıda ses kalitesi nasıl artırılır, limiter nedir, limiter nasıl kullanılır, katmanlama nedir, layering nedir, mono miksing nasıl yapılır, mono miks ne işe yarar
Comments