top of page
Yazarın fotoğrafıEmrave

Müzik Prodüksiyonu için Hangi Ekipmanlar Gerekli?

Prodüksiyon ile uğraşmaya yeni başlamış olsanız da bu yolda uzun süredir emek veriyor olsanız da ekipman seçiminde sürekli dikkatli olmak gerekiyor.


Yeni teknoloji ürünlerin piyasaya sürülmesi, ekonomide yaşanan hareketlilik vb. birçok sebep bu ekipmanların fiyatlarında yaşanan değişiklik ile sonuçlanıyor.





Üstelik, ekipmanların fiyatı dikkat etmemiz gereken değişkenlerden yalnızca bir tanesi. Bu süreçte en önemli paydayı, üretmek istediğiniz müziğe ayırmak ve ekipman tercihinizi de bunun gerekliliklerine göre şekillendirmek gerekiyor.


Bu gereklilikleri birkaç soruyla daha belirgin hale getirelim:


• Kayıt yapacak mısınız?

• Miks veya mastering yapacak mısınız?

• Bir vokal veya enstrümantalist ile çalışmanız gerekecek mi?

• Bulunduğunuz ortamda yüksek sesli çalışmak bir problem oluşturacak mı?

• ...

• ..


Bu sorular ve cevapları üretmek istediğiniz tarz, almak istediğiniz kayıt ve üzerine yoğunlaşmak istediğiniz alana göre değişkenlik gösterir.


Bedroom producer setup olarak bilinen kendi odanızda bulunan amatör seviyedeki düzenden profesyonel stüdyoya uzanan dört evre olduğunu varsayalım.

Yatak odası stüdyosu • Özel ev stüdyosu

Yarı profesyonel stüdyo

• Profesyonel stüdyo

Bu evreler içerisinde;


-Müzik prodüksiyonu için hangi ekipmanlara ihtiyacınız var?

-Stüdyo kurmak için gerekli ekipmanlar nelerdir?

- Ekipmanları ne zaman yükseltmeliyim?

- Hangi ekipman sizin için daha uygun?

gibi sorulara cevaplar arayalım.





Bedroom Studio

Yeni başlayanlar ve doğru kaynaklardan bilgi eksikliklerini tamamlamayanlar için her şey çok karmaşık ve zor gibi görünebilir. Hele kendi ürünlerini satmak için tanıtım videoları çeken ve o ürüne kesinlikle ihtiyacınız olduğunu söyleyen kişilere denk geldiyseniz şanssız bir başlangıç yaptığınızı söylemek bile mümkün.

Peki bedroom producer'ların göz bebeği olan bedroom studioları için hangi ekipmanlar gerekli?


1) Bilgisayar


Neredeyse tüm işimizi dijital ortamda gerçekleştireceğiz. Kayıt stüdyolarının tamamına yakını dijitalde olduğu için olmazsa olmaz ekipmanlardan biri bilgisayar.


Başlangıçta eski ve düşük özelliklere sahip bir bilgisayar ile başlamakta sakınca yok. Fakat sonrasında bir noktada mutlaka kendi imkanlarınız dahilinde iyi seviyede bir bilgisayara yatırım yapmanız gerekecek. Çünkü DAW'lar bilgileri işleme konusunda işlemcinize zor anlar yaşatabilir.


Mac mi Windows mu? sorusuna hiç girmiyorum başlangıç seviyesinde. Belki diğer seviyelerle alakalı değerlendirmeler yaptığımızda buna değiniriz. :)


Şunu söylemeden geçmek istemiyorum;

Daha fazla işlem yapabilecek ekipmanlara ilgi duymadan önce, kullandığınız daw içerisinde kendinizi geliştirmek daha akılcıdır. Yaptığınız işlemlerin aynısını işlemcinize daha az yüklenerek daha az işlem gücüyle daha fazla iş ortaya çıkardığınız seviyeye gelebilmek büyük önem taşıyor. Her kanala aynı efekti atmaktansa söz konusu efekti her kanala tanımlamak.


2) DAW (Digital Audio Workstation)


Dijital ses istasyonları, bilgisayarımızda müzik kaydetmek, düzenlemek ve geri kalan tüm olası işlemleri yapmamıza imkan sağlayan birincil yazılımlardır.


Eğer hiçbir fikriniz yok ise deneme sürümlerini kullanabilir ve internet üzerinde her bir daw ile alakalı saatlerce öğretici içeriğe ulaşabilirsiniz.


Buradan ulaşabileceğiniz ''Elektronik Müzik Prodüksiyonuna Başlamadan Önce Bilmeniz Gerekenler'' isimli yazımda daw'larla alakalı bir madde mevcut.





3) Ses Kartı


Daw seçtikten sonra prodüksiyonda bizler için bir sonraki önemli ekipman ses kartı. İlk modellerinde, kayıt alırken bilgisayara giriş, dinlerken de bilgisayardan çıkış gibi basit görevleri olan ses kartları günümüzde dijital dönüştürme, mikrofon preampları, kulaklık amfisi, monitör yönetimi gibi birçok görev için kullanılmakta.


Profesyonel stüdyolarda bu birimler ayrı ayrı olsa da ev stüdyolarında tüm özelliklerin bir arada toplandığı ses kartları daha uygun ve ekonomik olacaktır.





4) Mikrofon


Listedeki ekipmanlar arasından en eski icat tarihli olanı dersek yalan olmaz. Mikrofonlar, kayıt stüdyoları yokken dahi varlardı. Fakat eski oldukları halde en az değişen de onlar oldu. Uzun yıllar önce kullanılan en iyi modeller bugün hala endüstri standartları arasında.


Farklı enstrümanlardan, farklı durumlarda, farklı sesler almayı sağlarlar. Dinamik ve condenser olmak üzere iki mikrofon türünden bahsedelim:

  • Dinamik mikrofonlar son derece sağlam yapıya sahiptir. Amfi kayıtları ve canlı performanslarda daha çok tercih edilirler. İstenmeyen gürültüleri önemli ölçüde kesebilirler. Fakat sesi alma kapasiteleri condenser mikrofonlarda genelde daha iyidir.

  • Condenser mikrofonların frekans aralığı oldukça geniştir. Seslere çok daha fazla duyarlı olduklarından, yalıtımsız bir ortamda kullanılan condenser mikrofonlar istenmeyen seslerin de mikrofon tarafından alınmasına neden olabilir.





5) Kulaklık


Stüdyo kulaklıkları kaydettiğimiz veya dijital ortamda oluşturduğumuz sesleri ekstra karakter katmadan, olduğu haliyle dinlememizi sağlar.


• Kapalı tip kulaklıklar kayıt alırken dışarıyla olan ses akışını kestiği için tercih edilir.
• Açık ve yarı açık tipteki kulaklıklar ise miks ve mastering için daha uygundur.

Kulaklıklarla alakalı bir diğer önemli özellik ise empedans değeridir.


Ohm olarak ifade edilen bu birim basit tabirle kulaklığın direnç değeridir. Empedans değeri ne kadar yüksek olursa sinyale karşı göstereceği direnç o kadar yüksek olduğu için daha düşük volume alıyoruz kulaklıktan. Düşük empedans kulaklıklarda ise tam tersi olarak daha yüksek volume alabiliyoruz.





6) Referans Monitörü


Referans monitörler tıpkı stüdyo kulaklıklarında olduğu gibi dijital ortamdaki sesi analog sese dönüştürürken mümkün olduğunca flat yani karakter katmadan iletir.


Miks ve mastering yapacak olan prodüktörler için parçalarındaki her frekansı olduğu gibi duymaları son derece önemlidir. Hatta yalnızca miks mastering değil prodüksiyon sürecinde de ciddi fark yaratacaktır.


Yakın alan ve uzak alan monitörler olduğunu söyleyebiliriz. Ev stüdyolarında ağırlıklı olarak yakın alan monitörler tercih edilmektedir. Eğer geniş bir odanız... pardon stüdyonuz :) varsa o zaman uzak alan monitörleri düşünebilirsiniz.


Tüm bunların yanında, başlangıç seviyesi için olmazsa olmaz bir ekipman değildir. Kulağınızı ne kadar fazla eğitir ve üretmek istediğiniz tarzdaki şarkıları referans alarak ne kadar fazla dinlerseniz bu konudaki verimliliğiniz de o denli artacaktır. Bu nedenle son maddede yer vermek istedim. Haftaya 'özel ev stüdyosu' yazısıyla devam edeceğiz.

 

Bu veya diğer konular hakkındaki soru, görüş ve önerilerinizi dinleyip, bu konular hakkında konuşmaktan mutluluk duyarım. Aşağıda bulunan kart sayesinde sosyal medya hesaplarımdan bana iletebilirsiniz. Okuduğunuz için teşekkürler. Haftaya, bu konunun devamı olan 'özel ev stüdyosu' yazısında görüşmek üzere!










müzik prodüksiyonu nasıl yapılır, müzik prodüksiyonu için hangi ekipmanlar gerekli, müzik prodüksiyonu için nasıl ekipman tercihi yapılır, müzik prodüksiyonuna yeni başlayanlar için neler gerekli, müzik prodüksiyonu için stüdyo gerekir mi, ev stüdyosu nedir, ev stüdyosu için hangi ekipmanlar gerekli, ev stüdyosu nasıl kurulur, bedroom studio nedir, ev stüdyosu nasıl hazırlanır, stüdyoda kayıt için hangi ekipmanlar gerekli, miks mastering için hangi ekipmanlar gerekli, vokal kaydı için hangi ekipman gerekli, stüdyoda ekipmanlarımı ne zaman yükseltmeliyim, müzik prodüksiyonu için gerekli bilgisayar özellikleri nelerdir, müzik prodüksiyonu için daw seçimi, ses kartı nedir, ses kartı ne işe yarar, ev stüdyosu için ses kartı gerekli mi, ev stüdyosu için mikrofon gerekli mi, dinamik mikrofon nedir, condenser mikrofon nedir, dinamik ve condenser mikrofon farkı nedir, stüdyo kulaklıkları ne işe yarar, stüdyo kulaklık tipleri nelerdir, kulaklık empedans değeri nedir, ohm değeri nedir, referans monitörü nedir, ev stüdyosu için referans monitöre gerek var mı, referans monitör türleri nelerdir












İlgili Yazılar

Hepsini Gör

Comments


bottom of page